Tartalom


Hírlevél

E-mail Cím


Tr√©ning keresŇĎ


Lean tréningek

Folyamatmenedzsment tréningek

MinŇĎs√©gmenedzsment tr√©ningek

VezetŇĎi tr√©ningek





Digitális transzformáció: jó gyakorlatok és kihívások

A digit√°lis technol√≥gia megjelen√©se az iparban, elektronik√°ban √°tt√∂r√©st hozott az 50-es √©vekben √©s felgyors√≠totta az ipar fejlŇĎd√©s√©t, ma hasonl√≥ forradalomnak vagyunk szemtan√ļi az √ľzleti folyamatok ter√ľlet√©n.

Az elektronok pillanatok alatt tudnak inform√°ci√≥kat k√∂zvet√≠teni a vil√°g egyik v√©g√©rŇĎl a m√°sik v√©g√©be, ez√°ltal k√ľl√∂n v√°lik a fizikai √©s virtu√°lis val√≥s√°g √©s k√©pess√© v√°lunk folyamatok egy r√©sz√©t a virtu√°lis t√©rben, p√°rhuzamosan v√©gezni, integr√°lni, automatiz√°lni, kiv√°lthat√≥ az emberek, anyagok r√©szv√©tele, mozgat√°sa, felgyors√≠that√≥k √©s k√∂nnyebben kontrol√°lhat√≥v√° v√°lnak az √ľzleti folyamatok.

A digit√°lis technol√≥gi√°k (online platformok, RPA, workflow, AI, BI, 5G, OCR, AR, VR, besz√©d √©s hangfelismer√©s, FelhŇĎ alap√ļ megold√°sok..) megjelen√©se √©s el√©rhetŇĎ √°ra lehetŇĎv√© tette, hogy sz√°mos kor√°bbi manu√°lis, adminisztrat√≠v munk√°t kiv√°ltsunk, automatiz√°ljunk vagy teljesen megsz√ľntess√ľnk. A termelŇĎ v√°llalatokn√°l fut√≥, √ļj technol√≥gi√°kra √©p√≠tŇĎ fejleszt√©seket √∂sszefoglal√≥an Ipar 4.0-nek (IPAR 4.0 tr√©ning) szokt√°k nevezni, aminek a kulcs vez√©rlŇĎ elemei a digit√°lis technol√≥gi√°k.

A digitális transzformáció jelentése

A Digit√°lis transzform√°ci√≥ nem egy √∂nc√©l√ļ folyamat, hanem egy megfontolt √ľzleti d√∂nt√©s, aminek a f√≥kusz√°ban az √©rt√©kteremt√©s n√∂vel√©se √©s a k√∂lts√©gek cs√∂kkent√©se √°ll.

A digit√°lis transzform√°ci√≥ a v√°llalati folyamatok √°talak√≠t√°sa, √ļjragondol√°sa a digit√°lis technol√≥gia adta lehetŇĎs√©gek kihaszn√°l√°s√°val a gyorsabb, hat√©konyabb √©s magasabb sz√≠nvonal√ļ √ľgyf√©l √©s vevŇĎkiszolg√°l√°s √©rdek√©ben.

A digit√°lis technol√≥gi√°k megjelen√©s√©vel elv√°lik egym√°st√≥l a fizikai √©s a virtu√°lis val√≥s√°g √©s az √ľzleti folyamatok vez√©rl√©se, megval√≥s√≠t√°sa egyre nagyobb ar√°nyban a virtu√°lis t√©rben val√≥sul meg.

A digit√°lis vil√°g legfontosabb √©p√≠tŇĎegys√©ge az adat √©s az adatok megfelelŇĎ kezel√©se, menedzsel√©se, megoszt√°sa, birtokl√°sa v√°lik a versenyelŇĎny egyik meghat√°roz√≥ forr√°s√°v√°.

A digitaliz√°ci√≥ sor√°n t√∂reksz√ľnk arra, hogy a kor√°bbi pap√≠r alap√ļ dokumentumokat, inform√°ci√≥kat min√©l hamarabb digit√°lis adatokk√° alak√≠tsuk √©s ezeket az adatokat, integr√°ltan, elektronikusan kezelj√ľk (gyŇĪjts√ľk, szŇĪrj√ľk, tov√°bb√≠tsuk, t√°roljuk, elemezz√ľk) a rendszereinkben.

Mit hoz nek√ľnk a digitaliz√°ci√≥?


A COVID √©s a Home Office nem kiv√°ltotta, hanem csak felgyors√≠totta, azt a t√∂bb, mint egy √©vtizede elindult digitaliz√°ci√≥s folyamatot, amely sor√°n a v√°llalatok egyre t√∂bb anal√≥g, manu√°lis tev√©kenys√©g√ľket helyezik √°t a digit√°lis t√©rbe, v√°ltj√°k ki digit√°lis technol√≥gi√°kkal.

Szint√©n a digitaliz√°ci√≥ √©s automatiz√°l√°s mellett sz√≥lnak azok az √©rvek, hogy egyre szŇĪk√∂sebb a fejlett vil√°gban az el√©rhetŇĎ k√©pzett munkaerŇĎ, egyre magasabbak a b√©rk√∂lts√©gek. az energia √©s alapanyag k√∂lts√©gek. Ez√©rt a v√°llalatok folyamatosan keresik azokat a lehetŇĎs√©geket, hogyan lehet olcs√≥bban, egyszerŇĪbben √©s gyorsabban kiszolg√°lni az √ľgyf√©l ig√©nyeket.

Ha meg√©rtj√ľk a digit√°lis technol√≥gi√°kban rejlŇĎ lehetŇĎs√©geket, √°t kell gondolni, hogy milyen √ľzleti elŇĎny√∂kre tudjuk ezeket konvert√°lni a saj√°t folyamataink fejleszt√©s√©vel, transzform√°l√°s√°val.

A digit√°lis technol√≥gi√°k megjelen√©se - √ļgy, mint b√°rmilyen technol√≥gia - csak eszk√∂z√∂k √©s lehetŇĎs√©gek t√°rh√°za, amibŇĎl a v√°llalat vezet√©snek kell meghat√°rozni, hogy mit √©s hogyan alkalmaz a versenyelŇĎny fokoz√°sa √©rdek√©ben. ErrŇĎl sz√≥l a digit√°lis transzform√°ci√≥.

Jó gyakorlatok (best practice) a digitális transzformációhoz

A digit√°lis transzform√°ci√≥hoz a megfelelŇĎ √ļt kijel√∂l√©s√©ben a Lean menedzsment szeml√©let ny√ļjt seg√≠ts√©get. Meg kell √©rtetni az √ľgyfelek vevŇĎk ig√©nyeit, meg kell hat√°rozni, hogy mi az √©rt√©k a vevŇĎk szempontj√°b√≥l.

Meg kell hat√°rozni a fŇĎ √©rt√©kteremtŇĎ folyamatokat, meg kell n√©zni, hogy a digit√°lis technol√≥gi√°k kreat√≠v alkalmaz√°s√°val hogyan tudjuk a hozz√°adott √©rt√©k tartalmat n√∂velni a folyamatainkban. N√∂velve ezzel az √ľgyf√©lnek ny√ļjtott √©rt√©ket, √©s cs√∂kkentve az √©rt√©kelŇĎ√°ll√≠t√°si folyamat sor√°n felhaszn√°lt erŇĎforr√°sokat √©s idŇĎt.

Minden digit√°lis transzform√°ci√≥s folyamat elsŇĎ l√©p√©se, hogy meg kell √©rteni az √ľgyf√©l ig√©nyt, meg kell hat√°rozni, hogy mi az √©rt√©k az √ľgyf√©l szempontj√°b√≥l. A digitaliz√°ci√≥ sor√°n az a k√©rd√©s, hogy a digit√°lis technol√≥gi√°kat hogyan tudjuk felhaszn√°lni, ezt az √©rt√©ket gyorsabban, kevesebb erŇĎforr√°s felhaszn√°l√°s√°val tudjuk elŇĎ√°ll√≠tani.

A digitális transzformáció lépései

  • √Črts√ľk meg az √ľgyf√©l ig√©nyt! Hat√°rozzuk meg, hogy mi az √©rt√©k az √ľgyf√©l szempontj√°b√≥l.
  • Azonos√≠tsuk a fŇĎ √©rt√©kteremtŇĎ √©s erŇĎforr√°st felhaszn√°l√≥ folyamatokat!
  • Melyek a gyakori, nagyobb FTE ig√©nyŇĪ folyamatok?
  • Melyek a sztenderdiz√°lhat√≥ folyamatok?
  • √Āramvonalas√≠tsuk a folyamatokat, cs√∂kkents√ľk a folyamatban l√©vŇĎ vesztes√©geket
  • A dokumentumokat, adatokat m√°r a keletkez√©s√ľk sor√°n min√©l hamarabb digitaliz√°ljuk √©s √≠gy kezelj√ľk onnant√≥l a rendszer√ľnkben
  • A m√°r √°ramvonalas√≠tott folyamatot √©rdemes automatiz√°lni √©s digitaliz√°lni

Az elm√ļlt √©vekben sz√°mos digit√°lis transzform√°ci√≥s projektben vett√ľnk r√©szt √©s ir√°ny√≠tottuk azokat. A tapasztalatom az, hogy akkor sikeres egy ilyen digit√°lis transzform√°ci√≥, ha l√©p√©srŇĎl l√©p√©sre, haladunk √ļgy, hogy az √ľzleti logika vez√©relje a fejleszt√©seket.

A digitális transzformáció a gyakorlatban

T√∂bb v√°llalat a digitaliz√°ci√≥s hull√°mra is fel szeretne √ľlni √ļgy, mint a kor√°bbi divathull√°mokra, ez√©rt l√°tszat projekteket ind√≠tanak el, hogy megmutass√°k, hogy n√°luk is komoly l√©p√©seket tettek a digit√°lis transzform√°ci√≥ ir√°ny√°ba. De ezek a projektek √°ltal√°ban nem v√°ltj√°k be a hozz√°juk fŇĪz√∂tt rem√©nyeket.

Az igen sikeres projekteket az √ľzleti ig√©ny vez√©relte. Azonos√≠tottuk a VevŇĎ hangj√°t (Voice of Customer) √©s az √ľzlet hangj√°t (Voice of Business), megn√©zt√ľk, hogy jelenleg mire k√©pes a folyamat √©s konkr√©t m√©rhetŇĎ teljes√≠tm√©nymutat√≥ elv√°r√°sokat (KPI) hat√°roztunk meg a folyamat fejleszt√©s√©re vonatkoz√≥an, √≠gy a projekt (fejleszt√©s) v√°rhat√≥ megt√©r√ľl√©se is kalkul√°lhat√≥ volt. √Čs csak ezt k√∂vetŇĎen indult el a fejleszt√©s, amihez a sz√ľks√©ges erŇĎforr√°sokat is dedik√°lt√°k.

Megvizsg√°ltuk, hogy a digitaliz√°ci√≥s lehetŇĎs√©gek figyelembev√©tel√©vel a sz√ľks√©gesek-e egy√°ltal√°n a kor√°bbi √©rt√©kelŇĎ√°ll√≠t√°si folyamatok, vagy lehet-e egy √ļj, gyorsabb egyszerŇĪbb folyamattal kiv√°ltani a megl√©vŇĎ folyamatot (redeisgn), √©s elŇĎ√°ll√≠tani a vevŇĎ r√©sz√©re az √©rt√©ket, vagy esetleg m√©g fokozni is az √ľgyf√©l√©lm√©nyt.

Ha √ļj folyamatot alak√≠tottunk ki, akkor j√≥l alkalmazhat√≥ volt az Agilis m√≥dszertan a fejleszt√©s sor√°n. Az agilis m√≥dszertan egy iterat√≠v folyamat, amely rugalmasabb √©s alkalmazkod√≥bb a v√°ltoz√≥ √ľgyf√©lig√©nyekhez √©s piaci k√∂r√ľlm√©nyekhez. Az agilis m√≥dszertan elŇĎnye, hogy a fejleszt√©si folyamatot kisebb r√©szekre bontja, √©s az egyes r√©szeket iterat√≠van fejleszti. Az agilis m√≥dszertan seg√≠ts√©g√©vel a nagyobb fejleszt√©seket kisebb, j√≥l defini√°lt r√©szekre (sprintekre) lehet bontani. A sprintek v√©g√©n mindig lehet tesztelni az addig elk√©sz√ľlt eredm√©nyterm√©keket √©s a felhaszn√°l√≥i √©s √ľgyf√©l visszajelz√©sek alapj√°n finom√≠tani, m√≥dos√≠tani a k√∂vetkezŇĎ sprint feladatait. A c√©l, hogy min√©l hamarabb tesztelhetŇĎ √©s mŇĪk√∂dŇĎ megold√°st kapjunk, ami megfelel az √ľzleti ig√©nynek.

Abban az esetben, ha a megl√©vŇĎ folyamatot fejlesztett√ľk, felt√©rk√©pezt√ľk az √©rintett folyamatokat, azonos√≠tottuk a folyamatban a fejleszt√©si lehetŇĎs√©geket. P√©ld√°ul, vannak-e olyan tev√©kenys√©gek, szereplŇĎk, erŇĎforr√°sok, amelyek kik√ľsz√∂b√∂lhetŇĎk a folyamatb√≥l? Hogyan lehet a nem √©rt√©kteremtŇĎ, de sz√ľks√©ges tev√©kenys√©gekre r√°ford√≠tott idŇĎt √©s erŇĎforr√°sokat cs√∂kkenteni?

Ezt k√∂vetŇĎen a harmadik l√©p√©sben megvizsg√°ltuk, hogyan lehet a marad√©k tev√©kenys√©get, erŇĎforr√°st √ļgy megv√°ltoztatni, √°tcsoportos√≠tani, digitaliz√°lni, automatiz√°lni, hogy min√©l nagyobb r√©sze √©rt√©kteremtŇĎ legyen. A digitaliz√°ci√≥s projektek sor√°n tipikus fejleszt√©si pontok voltak, hogy a szervezeten bel√ľli dokumentum √©s inform√°ci√≥ √°raml√°s digit√°lisan val√≥s√≠tsuk meg.

Teh√°t fontos c√©l volt, hogy v√°ltsuk ki a pap√≠ros dokumentumokat digit√°lis dokumentumokkal, lehetŇĎleg m√°r a keletkez√©stŇĎl digit√°lisan √©s k√∂zponti adatb√°zisba r√∂gz√≠tve kezelj√ľk az inform√°ci√≥kat. Alak√≠tsunk ki workflow-t a folyamatok √©s az inform√°ci√≥ √°raml√°s vez√©r√©l√©s√©re, kapcsoljuk √∂ssze, integr√°ljuk a szigetekben mŇĪk√∂dŇĎ adatb√°zisokat (adatt√°rh√°z). K√©sz√≠ts√ľnk, online, realtime kimutat√°sokat a folyamat lefut√°s√°val eredm√©nyeivel kapcsolatos adatokb√≥l (BI) √©s azt csatoljuk vissza, juttassuk el az √©rintett d√∂nt√©shoz√≥khoz. Szabv√°nyos√≠tsuk, sztenderdiz√°ljuk, majd lehetŇĎs√©g szerint automatiz√°ljuk azokat az √©rt√©kteremt√©si folyamat sz√ľks√©ges l√©p√©seit (folyamat automatiz√°l√°s, RPA).

A sikeres digitális transzformáció feltételei

A digit√°lis transzform√°ci√≥ nem egy egyszerŇĪ technikai feladat, hanem egy kult√ļra- √©s szeml√©letv√°lt√°s, valamint tanul√°si folyamat is a v√°llalatn√°l. Csak akkor lesz sikeres, ha a rendelkez√©sre √°llnak a szervezeten bel√ľl a megfelelŇĎ digit√°lis kompetenci√°kkal rendelkezŇĎ munkat√°rsak, aki k√©pesek √©s akarj√°k az digitaliz√°lt folyamatokat kialak√≠tani √©s mŇĪk√∂dtetni.

Ez√©rt a digitaliz√°ci√≥nak a szervezet √©s kompetencia fejleszt√©si r√©sze legal√°bb annyira fontos, mint a technikai √©s folyamat r√©sze. Egy szervezet akkor tud sikeres digitaliz√°ci√≥s v√©grehajtani, ha nem csup√°n a technik√°ba, technol√≥gi√°ba fektet be, hanem a hum√°n erŇĎforr√°sba is, aki k√©pes megfelelŇĎen megtervezni, bevezetni √©s mŇĪk√∂dtetni, karbantartani az √ļj technol√≥gi√°val mŇĪk√∂dŇĎ folyamatokat.

A Kvalikon-n√°l sz√°mos olyan szeml√©let form√°l√≥ k√©pz√©st √©s Best Practice F√≥rumot szervez√ľnk, ami seg√≠ti a felk√©sz√ľl√©s√©t a vezetŇĎknek √©s munkat√°rsaknak a sikeres digit√°lis √°tmenet megval√≥s√≠t√°s√°ra.

Tapasztalataink digit√°lis transzform√°ci√≥ sikert√©nyezŇĎi a k√∂vetkezŇĎk:
  • Letisztult, egy√©rtelmŇĪ strat√©gia
  • Folyamatszeml√©let, ismeret √©s folyamatmenedzsment
  • Lean szeml√©let, √ľgyf√©lk√∂zpont√ļs√°g
  • FelsŇĎvezetŇĎi elk√∂telezetts√©g √©s r√©szv√©tel
  • Egy√ľttmŇĪk√∂d√©s (Co-creation) az √ľgyfelekkel, munkat√°rsakkal √©s besz√°ll√≠t√≥kkal
  • A megfelelŇĎ kiterjed√©si, alkalmaz√°si ter√ľlet (Scope) kiv√°laszt√°sa
  • A megfelelŇĎ technol√≥gia megv√°laszt√°sa
  • Agilis projektmenedzsment, v√°ltoz√°smenedzsment k√©pess√©g
  • Integr√°ci√≥ (rendszerek, folyamatok, technol√≥gia, szervezet integr√°lt fejleszt√©se)
  • Tanul√≥szervezet, felk√©sz√ľlt munkat√°rsak (digit√°lis kompetencia)

A digitaliz√°ci√≥ az √ļj technol√≥gi√°k √©s √ľzleti megold√°sok alkalmaz√°s√°val √°talak√≠tja a v√°llalatok k√∂rnyezet√©t. Aki kimarad, az lemarad √©s versenyh√°tr√°nyba ker√ľl a piacon. Ez√©rt minden v√°llalatnak nyitott szemmel kell figyelni, hogy az ŇĎ √ľzleti ter√ľlet√©n milyen digit√°lis megold√°sok √©s lehetŇĎs√©gek vannak, megfelelŇĎ l√©p√©seket kell tenni, hogy digit√°lis technol√≥gi√°k adapt√°l√°s√°val magasabb hozz√°adott √©rt√©k tartalm√ļ folyamatokat tudjon kialak√≠tani az √ľgyf√©l el√©gedetts√©g √©s k√∂lts√©ghat√©konys√°g √©rdek√©ben.

M√°ra a digitaliz√°ci√≥ nem csup√°n egy lehetŇĎs√©g, hanem a v√°llalati strat√©gia l√©nyegi elem√©v√© kell, hogy v√°ljon minden sikerre t√∂rekvŇĎ v√°llalkoz√°sn√°l!

Dr. Németh Balázs, 2023. szeptember 23.


2990 Ft

További információk >>

Tr√©ningszervezŇĎt keres√ľnk>>

http://www.mle.hu
<p><a href=Benchmarking Klub



Kvalikon Kft. © 1112 Budapest, J√©gvir√°g utca 12. Telefon:06 1 224 0175 Telefon: 06 1 201 12 35 e-mail:kepzes@kvalikon.hu - ad√≥sz√°m: 12312999-2-43
Enged√©lysz√°m: E/2021/000193 FelnŇĎttk√©pzŇĎ nyilv√°ntart√°si sz√°munk: B/2020/000853 (2020. 08. 30.)
Kövessen a Facebook-on >>