

Tartalom
Hírlevél
E-mail Cím
Tréning kereső
Lean tréningek
Folyamatmenedzsment tréningek
Minőségmenedzsment tréningek
Vezetői tréningek
Digitális transzformáció

Digitális transzformáció: jó gyakorlatok és kihívások
A digitális technológia megjelenése az iparban, elektronikában áttörést hozott az 50-es években
és felgyorsította az ipar fejlődését, ma hasonló forradalomnak vagyunk szemtanúi az üzleti folyamatok területén.
Az elektronok pillanatok alatt tudnak információkat közvetíteni a világ egyik végéről a másik végébe, ezáltal
külön válik a fizikai és virtuális valóság és képessé válunk folyamatok egy részét a virtuális térben, párhuzamosan
végezni, integrálni, automatizálni, kiváltható az emberek,
anyagok részvétele, mozgatása, felgyorsíthatók és könnyebben kontrolálhatóvá válnak az üzleti folyamatok.
A digitális technológiák (online platformok, RPA, workflow, AI, BI, 5G, OCR, AR, VR, beszéd és
hangfelismerés, Felhő alapú megoldások..) megjelenése és elérhető ára lehetővé tette, hogy számos korábbi
manuális, adminisztratív munkát kiváltsunk, automatizáljunk vagy teljesen megszüntessünk. A termelő vállalatoknál
futó, új technológiákra építő fejlesztéseket összefoglalóan Ipar 4.0-nek (IPAR 4.0 tréning)
szokták nevezni, aminek a kulcs vezérlő elemei a digitális technológiák.
A digitális transzformáció jelentése
A Digitális transzformáció nem egy öncélú folyamat, hanem egy megfontolt üzleti döntés, aminek a fókuszában az értékteremtés növelése és a költségek csökkentése áll.
A digitális transzformáció a vállalati folyamatok átalakítása, újragondolása a digitális technológia adta lehetőségek kihasználásával a gyorsabb, hatékonyabb és magasabb színvonalú ügyfél és vevőkiszolgálás érdekében.
A digitális technológiák megjelenésével elválik egymástól a fizikai és a virtuális valóság és az üzleti folyamatok vezérlése, megvalósítása egyre nagyobb arányban a virtuális térben valósul meg.
A digitális világ legfontosabb építőegysége az adat és az adatok megfelelő kezelése, menedzselése, megosztása, birtoklása válik a versenyelőny egyik meghatározó forrásává.
A digitalizáció során törekszünk arra, hogy a korábbi papír alapú dokumentumokat, információkat minél hamarabb digitális adatokká alakítsuk és ezeket az adatokat, integráltan, elektronikusan kezeljük (gyűjtsük, szűrjük, továbbítsuk, tároljuk, elemezzük) a rendszereinkben.
Mit hoz nekünk a digitalizáció?
A COVID és a Home Office nem kiváltotta, hanem csak felgyorsította, azt a több, mint egy évtizede elindult
digitalizációs folyamatot, amely során a vállalatok egyre több analóg, manuális tevékenységüket helyezik át a digitális térbe,
váltják ki digitális technológiákkal.
Szintén a digitalizáció és automatizálás mellett szólnak azok az érvek, hogy egyre szűkösebb a fejlett világban
az elérhető képzett munkaerő, egyre magasabbak a bérköltségek. az energia és alapanyag költségek. Ezért a vállalatok
folyamatosan keresik azokat a lehetőségeket, hogyan lehet olcsóbban, egyszerűbben és gyorsabban kiszolgálni az ügyfél igényeket.
Ha megértjük a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket, át kell gondolni, hogy milyen üzleti előnyökre
tudjuk ezeket konvertálni a saját folyamataink fejlesztésével, transzformálásával.
A digitális technológiák megjelenése - úgy, mint bármilyen technológia - csak eszközök és lehetőségek tárháza,
amiből a vállalat vezetésnek kell meghatározni, hogy mit és hogyan alkalmaz a versenyelőny fokozása érdekében. Erről szól a
digitális transzformáció.
Jó gyakorlatok (best practice) a digitális transzformációhoz
A digitális transzformációhoz a megfelelő út
kijelölésében a Lean menedzsment szemlélet nyújt
segítséget. Meg kell értetni az ügyfelek vevők igényeit, meg kell határozni, hogy mi az érték a vevők szempontjából.
Meg kell határozni a fő értékteremtő folyamatokat, meg kell nézni, hogy a digitális technológiák
kreatív alkalmazásával hogyan tudjuk a hozzáadott érték tartalmat növelni a folyamatainkban. Növelve ezzel az ügyfélnek
nyújtott értéket, és csökkentve az értékelőállítási folyamat során felhasznált erőforrásokat és időt.
Minden digitális transzformációs folyamat első lépése, hogy meg kell érteni az ügyfél igényt,
meg kell határozni, hogy mi az érték az ügyfél szempontjából. A digitalizáció során az a kérdés, hogy a digitális
technológiákat hogyan tudjuk felhasználni, ezt az értéket gyorsabban, kevesebb erőforrás felhasználásával tudjuk előállítani.
A digitális transzformáció lépései
Lean szemlélet, ügyfélközpontúság
Felsővezetői elkötelezettség és részvétel
Együttműködés (Co-creation) az ügyfelekkel, munkatársakkal és beszállítókkal
A megfelelő kiterjedési, alkalmazási terület (Scope) kiválasztása
A megfelelő technológia megválasztása
Agilis projektmenedzsment, változásmenedzsment képesség
Integráció (rendszerek, folyamatok, technológia, szervezet integrált fejlesztése)
Tanulószervezet, felkészült munkatársak (digitális kompetencia)
A digitalizáció az új technológiák és üzleti megoldások alkalmazásával átalakítja a vállalatok környezetét.
Aki kimarad, az lemarad és versenyhátrányba kerül a piacon. Ezért minden vállalatnak nyitott szemmel kell figyelni, hogy
az ő üzleti területén milyen digitális megoldások és lehetőségek vannak, megfelelő lépéseket kell tenni, hogy digitális
technológiák adaptálásával magasabb hozzáadott érték tartalmú folyamatokat tudjon kialakítani az ügyfél elégedettség és
költséghatékonyság érdekében.
Mára a digitalizáció nem csupán egy lehetőség, hanem a vállalati stratégia lényegi elemévé kell, hogy váljon minden
sikerre törekvő vállalkozásnál!
Dr. Németh Balázs, 2023. szeptember 23.

- Értsük meg az ügyfél igényt! Határozzuk meg, hogy mi az érték az ügyfél szempontjából.
- Azonosítsuk a fő értékteremtő és erőforrást felhasználó folyamatokat!
- Melyek a gyakori, nagyobb FTE igényű folyamatok?
- Melyek a sztenderdizálható folyamatok?
- Áramvonalasítsuk a folyamatokat, csökkentsük a folyamatban lévő veszteségeket
- A dokumentumokat, adatokat már a keletkezésük során minél hamarabb digitalizáljuk és így kezeljük onnantól a rendszerünkben
- A már áramvonalasított folyamatot érdemes automatizálni és digitalizálni
- Letisztult, egyértelmű stratégia
- Folyamatszemlélet, ismeret és folyamatmenedzsment
Kvalikon Kft. © 1112 Budapest, Jégvirág utca 12. Telefon:06 1 224 0175 Telefon: 06 1 201 12 35
e-mail:kepzes@kvalikon.hu - adószám: 12312999-2-43
Engedélyszám: E/2021/000193 Felnőttképző nyilvántartási számunk: B/2020/000853 (2020. 08. 30.)
Kövessen a Facebook-on >>
Engedélyszám: E/2021/000193 Felnőttképző nyilvántartási számunk: B/2020/000853 (2020. 08. 30.)
