Tartalom


Hírlevél

E-mail Cím


Tréning kereső


Lean tréningek

Folyamatmenedzsment tréningek

Minőségmenedzsment tréningek

Vezetői tréningek





A jó vezető 10 legfontosabb ismérve

Milyen a jó vezető? Milyen kompetenciák birtokában képes egy vezető sikeres lenni? Ebben a cikkben a 10 legfontosabb tulajdonságot gyűjtöttük össze, melyek ahhoz szükségesek, hogy a mai, nehezen kiszámítható és dinamikusan változó környezetben is sikeresek lehessünk – különös tekintettel a továbbra is nehéz munkaerőpiaci helyzetre.

A vezetés művészete nem csupán a pozícióról vagy a hatalomról szól. Egy valódi vezető képes inspirálni, vezetni és együtt dolgozni csapatával a közös célok elérése érdekében. Világos irányt, jövőképet fest fel mind a szervezeti egysége, mind pedig a munkatársai számára. Ezután hozzásegíti őket ahhoz, hogy elérjék azt.

A vezetés művészete sokrétű. Ahhoz, hogy valaki jó vezető lehessen, nem elég csak a szakmai tudása vagy a pozíciója. A vezetési stílusa, az emberi készségei és az értékrendje is döntő szerepet játszanak abban, hogyan látják őt munkatársai és hogyan érhet el sikereket a szervezettel.

A sikeres vezető 10 legfontosabb tulajdonsága

Az elmúlt években több tucat felsővezetővel alakult ki tanácsadói kapcsolatom. Ennek kapcsán kirajzolódott egy minta mindazon tényezőkről, amelyek az élvonalba juttatták őket, és ott is tartották. A következő tulajdonságokat tapasztaltam a legsikeresebb vezetőknél:

Empátia és hatékony kommunikáció

Az empátia lehetővé teszi egy vezető számára, hogy megértse és értékelje munkatársainak érzéseit és gondolatait.

De hogyan érhető el ez? A nyitott és őszinte kommunikációval, az aktív hallgatással, és azzal, hogy időt és energiát fektetünk az egyéni kapcsolatok építésébe.

Sok vezető azt gondolja, a lényeg, hogy világosan beszéljünk, egyértelműen fogalmazzunk. S valóban, a vezetőknek képesnek kell lennie az összetett információk egyszerű, világos és meggyőző közvetítésére.

De ezen túlmenően nagyobb szerepet játszik az, mennyire adunk munkatársaink számára egy biztonságos teret, ahol nyíltan elmondhatják ötleteiket, javaslataikat, aggályaikat, ahogyan ezt ez a karrier-építésről szóló cikk is jól összefoglalja: úgy kell érezzék, hogy ők mint ember is fontosak számunkra, és törődünk velük.

Stratégiai látásmód


A strukturált gondolkodásmód mellett a vezetőnek képesnek kell lennie átlátni a szervezet egészét, és képesnek kell lennie az erőforrások optimalizálására. Ennek a képességnek köszönhetően a vezető előre láthatja a lehetséges akadályokat és kihívásokat, és stratégiai tervet dolgozhat ki azok leküzdésére.

Ehhez rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy helikopter-perspektívából szemlélje a problémákat és a lehetőségeket: rendszeresen felülemelkedjék a napi operatív ügyek zaján, és távlatból tekintsen azokra.

Kritikus gondolkodás, analitikus látásmód


A vezetőknek gyakran kell döntéseket hozniuk limitált információ alapján. Ennek érdekében képesnek kell lenniük a rendelkezésre álló adatok kritikus elemzésére.

Ezen túl, a problémamegoldó készség elengedhetetlen, ami lehetővé teszi a váratlan helyzetek kezelését. Hasznos, ha magabiztosan támaszkodik a megérzéseire, amelyek lényegében nem mások, mint az eddigi tapasztalatok összességén alapuló döntés-támogató információ.

Motiváció


A vezetőnek nem csak saját magát, hanem csapatát is motiválnia kell. A pozitív visszajelzés, az eredmények elismerése és a munkatársak fejlődési lehetőségeinek biztosítása növelheti a csapat motivációját. Ezen túlmenően jó, ha értünk ahhoz is, mikor és milyen választási lehetőségeket adhatunk munkatársaink számára.

Az önrendelkezés kiterjesztése ugyanis erősíti a motivációt, de közben fel kell tudjuk mérni és kézben kell tudjuk tartani az ebből következő kockázatokat is.

Magas fokú önismeret és önuralom


Az önismeret azt jelenti, hogy a vezető tudatában van saját erősségeinek és gyengeségeinek. Ezen tulajdonságok ismerete lehetővé teszi számára, hogy hatékonyabban kommunikáljon, és jobban reagáljon a különböző helyzetekre.

Mivel a mai szervezetekben egyre erősebben jelenik meg a feszültség és a stressz, szükségünk van arra a készségünkre is, hogy ellenálljunk ezek szívóhatásának, és józanul, kiegyensúlyozottan mérlegeljünk és kommunikáljunk.

Integritás


Az integritás nem csak az etikus döntések meghozatalát jelenti, hanem azt is, hogy a vezető képes betartani és érvényesíteni a vállalat értékeit és normáit. Az integritás azt is magában foglalja, hogy a vezető beismeri hibáit és tanul belőlük.

Nem jó, ha ezeket a szőnyeg alá söpörjük, mert úgyis mindenki rögtön átlátja, ha meztelen a király. Ha azonban nyíltan beszélünk a hibás döntéseinkről, azzal arra bátorítjuk a munkatársainkat, hogy ők se titkolják el előlünk a problémáikat.

Változásmenedzsment


A vezetőknek képesnek kell lenniük a változások kezelésére, akár a szervezeten belüli változásokról, akár a piaci változásokról van szó. A változásmenedzsment képessége azt is magában foglalja, hogy a vezető képes legyen elmagyarázni a változások okát és szükségességét a csapatának úgy, hogy ezzel csökkentse a változásokkal kapcsolatosan rendszeresen felmerülő ellenállást.

Sokat segít, ha az egyirányú változás-kommunikáción túlmenően jelentős teret adunk az érintettek bevonásának. Minél inkább úgy érzik ugyanis, hogy van ráhatásuk a változás menetére, annál nagyobb mértékben elkötelezhetjük őket a változás iránt.

Csapatmunka


A vezetőnek tisztában kell lenni azzal, hogy milyen szerepet játszik a csapaton belül, és milyen a csapata dinamikája. A csapatépítési készségek, mint a konfliktuskezelés és az együttműködés elősegítése, kritikus fontosságúak a csapaton belüli hatékony működés érdekében.

Itt is segít a helikopter-szemlélet, hogy a csapatban ne csak az egyének összességét lássuk. A csapatnak magának is vannak tulajdonságai, dinamikája, ami túlmutat azon, hogy milyen egyénekből áll össze.

Válságkezelés


A válsághelyzetekben a vezetőnek nyugodtnak és összeszedettnek kell maradnia. A válságkezelés képessége azt is magában foglalja, hogy a vezető képes legyen gyorsan és hatékonyan reagálni a váratlan helyzetekre, és vezetői döntéseket hozni.

Kerülnünk kell azt, hogy a stresszünk impulzusainak eredményeképpen zsigeri döntéseket hozunk. Ezek ugyanis jellemzően rövid távú megoldásokat hoznak, és nem veszik figyelembe a távlati kockázatokat.

Nyomáskezelés és kiégés megelőzése


A vezetőknek gyakran kell nagy nyomás alatt döntéseket hozniuk. Az ilyen helyzetekben való hatékony működés érdekében a vezetőnek tisztában kell lennie saját határaival, és képesnek kell lennie a stressz kezelésére.

Fontos, hogy a vezető felismerje a kiégés jeleit saját magában és munkatársaiban, és lépéseket tegyen ennek megelőzése érdekében. A folyamatos csúcsteljesítmény helyett fenntartható teljesítményben érdemes gondolkodnia. Ez maximalizálja az emberek kreativitását és intuícióját, valamint segít a munkatársi elkötelezettség megőrzésében is.

Összefoglalás

A vezetői siker nem csupán a megfelelő képességek meglététől függ, hanem attól is, hogy a vezető hogyan alkalmazza ezeket a képességeket a gyakorlatban. A fent említett tulajdonságok és kompetenciák mind hozzájárulnak egy vezető sikeréhez

Gyakori kérdések

Milyen a jó vezető?


Egy olyan személy, aki képes inspirálni, motiválni és vezetni egy csapatot a közös cél elérése érdekében.

Milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie egy sikeres vezetőnek?


Stratégiai látásmóddal, empátiával, integritással, és képesnek kell lennie a változások kezelésére, a válsághelyzetekben reagálni, és a csapatával együttműködve dolgozni.

Hogyan válhatok jó vezetővé?


Fejleszd magad a fent említett kompetenciák terén, legyél nyitott az új információkra, és tanulj a tapasztalatokból. Ne habozz új ismeretanyagot és képességeket elsajátítani a megfelelő tréningek elvégzésével

Ha szeretnél jobb vezetővé válni, érdemes jelentkezned a következő Kvalikon Vezetői Konferenciára. Részletek itt.

Czinege Andor, 2023. szeptember 30.


2990 Ft

További információk >>

Tréningszervezőt keresünk>>

http://www.mle.hu
<p><a href=Benchmarking Klub



Kvalikon Kft. © 1112 Budapest, Jégvirág utca 12. Telefon:06 1 224 0175 Telefon: 06 1 201 12 35 e-mail:kepzes@kvalikon.hu - adószám: 12312999-2-43
Engedélyszám: E/2021/000193 Felnőttképző nyilvántartási számunk: B/2020/000853 (2020. 08. 30.)
Kövessen a Facebook-on >>