A minőségkörök a vállalaton belül működő önszervező kis csoportok (lehetőleg kevesebb, mint 10 fő), amelyek minőségfejlesztési tevékenységet folytatnak egy adott területen. A minőségkörök lehetőséget adnak az egyéneknek, hogy tudásukat és képességeiket kiaknázhassák a vállalati működés fejlesztése érdekében. A minőségkörök szisztematikusan alkalmazzák a minőségfejlesztés 7 alap eszközét és a problémamegoldás lépéseit. A minőségkörök lehetőséget adnak a csoportos tanulásra és fejlesztésre.
A minőségkörök a 60-as években kezdtek elterjedni japánban, önkéntes alapon szerveződtek, amelyek működéséhez komoly szakmai hátteret (pl.: FQC = QC for Foreman – Minőségszabályozás művezetőknek – folyóirat, regionális minőségkör központok, konferenciák) nyújtottak a különböző állami szervezetek (JUSE, JPC).
A minőségkörök jelentős mértékben hozzájárultak és a mai napig hozzájárulnak a japán ipar termelékenységének növeléséhez, az úgy nevezett „japán csodához”. A minőségkörök jelentik a Teljeskörű minőségirányítás (TQC) alapját.
Célja: A minőségkörök célja a vállalati működés fejlesztése, a kellemes munkakörnyezet megteremtése, a dolgozók fejében lévő tudás és ötletek valamint a csoportos kreativitásban rejlő lehetőségek kihasználása.
A technika lényege: A minőségkörök létrehozása és működtetése a következő lépések elvégzését igényli:
Alkalmazása: A dolgozók bevonása, motiválása, a szervezetben rejlő tudás és rejtett tartalékok kiaknázása érdekében. A folyamatos fejlesztési tevékenységek (KAIZEN) infrastruktúrájaként.