Minőségköltség


A minőség igen jelentős hatással van a vállalat eredményességére, de nem pénzbeli értékben kifejezett fogalom. Ezt a problémát igyekszik a minőségköltségek használatának bevezetése áthidalni a vállalatoknál. A minőségköltségek azok a költségek, amelyek a vevői igények kielégítésével kapcsolatban lépnek fel és azok a veszteségek, amelyek akkor lépnek fel, ha a termék nem elégíti ki az elvárásokat. 

minőségköltségeket először Feigenbaum definiálta. 4 minőségköltség kategóriát határozott meg:

  1. megelőzési költségek: a hiba megelőzésére tett erőfeszítések költségei
  2. értékelési költségek: a hiba felderítésének, a próbáknak és ellenőrzéseknek a költségei
  3. belső minőségköltségek: a kiszállítás előtt felismert hibák költségei, pl.: selejt, munkaidő, javítási költségek, az adott árkedvezmények
  4. külső minőségköltségek: a kiszállítás után felismert hibák költségei, pl.: reklamációk költsége, garanciális költségek, vevőszolgálati költségek.

A minőségköltségek csökkentése egyaránt műszaki és menedzsment feladat. A minőségfejlesztésének a kulcsa a megelőzés, tehát arra kell törekednünk, hogy a hibás termékeket a fejlesztési és gyártási folyamat során minél hamarabb kiküszöböljük, mielőtt azok még a vevőkhöz elérnének, vagy ha már a vevőhöz elért a hiba, akkor csökkentsük a vevői elégedetlenség mértékét és megtartsuk a vevő bizalmát. Ezen a folyamat egyes lépéseinek a költségeit igyekeznek a minőségköltségek számszerűsíteni, hogy az egyes szakaszokban a hiba kiküszöbölésére tett erőfeszítéseinket meghatározhassuk és mérhessük.