CABTEC esettanulmány - Szervezetfejlesztés


Háttér

 A svájci hátterű, világszerte több, mint ezer dolgozót foglalkoztató 40 éves múltra visszatekintő vállalat ügyfélre szabott termékeket gyárt az egyszerű kábelektől a komplex kábelszervelvényekig. Az autóipar mellett számos más iparág beszállítója, többek között orvosi műszerekhez, ipari robotokhoz, vezérlőberendezésekhez gyárt kábeleket és kiegészítőket. 

 A svájci székhelyű cég itthon Kecskeméten és Szekszárdon rendelkezik gyártóbázissal. A tavaly induló kínai leányvállalat megalapításában és a termelés beindításában az elmúlt években a hazai piacon tapasztalatot szerzett magyar vezetők és munkatársak is részt vesznek.

Célok

 A vállalat vezetésével közösen az alábbi főbb célkitűzéseket fogalmaztuk meg a szervezetfejlesztési projekttel kapcsolatosan:

  • Ügyfél elégedettség növelése
  • Rugalmasság, reakcióidő javítása
  • Új vevő bevezetési folyamat fejlesztése
  • Vevőközpontúság erősítése a szervezetben
  • Működési hatékonyság növelése – például egyes, jelenleg Svájcban ellátott munkakörök, területek Magyarországra történő áthozásával
  • Információáramlás tudatosabbá, pontosabbá tétele
  • Szervezeti együttműködés, kommunikáció javítása
  • Folyamat és szervezetfejlesztési javaslatok megfogalmazása

A legfontosabb kérdések

  • Mit tekintenek ügyfeleink értéknek?
  • Mennyire vagyunk tisztában az értékteremtő folyamatainkkal?
  • Hol s milyen veszteségek terhelik folyamatainkat, hogyan tudjuk ezeket csökkenteni, jobb esetben kiküszöbölni?
  • Hogyan tudunk több új ügyfelet megszólítani?
  • Mely iparágakban, milyen termékekkel, milyen kiegészítő szolgáltatásokkal lehetünk versenyképesek?
  • Hogyan fókuszáljunk a kiválasztott piacokon?
  • Hogyan csatornázzuk be a piaci igényeket a szervezetbe?
  • Hogyan strukturáljuk a munkafolyamatainkat, hogy a vevőközpontúság mellett minél kevesebb vesztességgel tudatosan, eredmény-orientáltan és fenntarthatóan tudjunk dolgozni?
  • Hogyan növelhetjük ügyfeleink elégedettségét?
  • Hogyan erősítsük folyamataink átláthatóságát?
  • Hogyan kapcsoljuk össze a sokszor földrajzilag is távol lévő, soknemzetiségű munkatársak által gyűjtött, feldolgozott információkat úgy, hogy az átfutási idő csökkenjen, az információáramlás minősége erősödjön?
  • Hogyan fejlesszük munkatársaink együttműködését a teljes értékteremtő folyamaton keresztül?

Lépések

 Első lépésként helyzetfelmérést végeztünk: a strukturált interjúk mellett kérdőívekre és megfigyelésekre épülő megközelítésben a vezetők mellett a tapasztalt munkatársakkal és véleményvezérekkel folytatott beszélgetésekre építettünk.

 A cég svájci központja mellett mindkét hazai gyártórészlegre kiterjedő vizsgálat és elemzés az alábbi főbb fejlesztési pontokat határozta meg, folyamat és szervezeti szinteken történt bontásban:

 Üzleti folyamatok szintjén meghatározott fejlesztési területek:

  • Folyamatok elemzése és fejlesztése, sztenderdek, dokumentumok kialakítása
  • Új ügyfél bevezetési folyamat
  • Új termék bevezetési értékáram kialakítása
  • Autóipari értékáram team kialakítása
  • Ipari projekt értékáram
  • Vevőtámogatás, reklamációkezelés, problémamegoldás folyamatainak fejlesztése
  • Értékesítési folyamatok (tervezés, nyomon követés, értékelés…) és sztenderdek meghatározása, értékelési rendszer kialakítása
  • Projektmenedzsment, Értékesítés, értékesítés-támogatás munkájának ciklusidő és hozzáadott érték elemzése
  • FMEA (Kockázat) elemzés az ajánlatadástól kiszállításig

Szervezet szinten megfogalmazott fejlesztési területek:

  • Értékesítési stratégia és vevő szegmentálás
  • Értékáram központú szervezet - kereszt-funkcionális teamek kialakítása
  • Integrált, KPI és menedzsment kontrol rendszer fejlesztése (fedezet, vevői elégedettség, átfutási idők…)
  • Stratégiából lebontott integrált célok és értékelési és érdekeltségi rendszer kialakítása
  • Döntéstámogató rendszerek fejlesztése - CRM, Workflow
  • Szervezetfejlesztés (stratégiába illeszkedő szervezeti kompetenciák fejlesztése
  • Gyors, rugalmas, kereszt-funkcionális teamek az új értékesítésben
  • Rugalmas, vevőközpontú területvezetők a gyártásban
  • Tudásmenedzsment, megosztás, kulcs munkatársak tudásának tapasztalatainak kiaknázása - Kaizen
  • Kompetenciafejlesztés: értékesítésben és értékesítés támogatásban – asszertív kommunikáció, termelésvezetésbe
  • Rotációk, karrier tervek, kereszt-funkcionális képzések
  • Szemléletváltás - vevőközpontúság, együttműködés, folyamatszemlélet, következetesség, felelősségvállalás, proaktivitás tudatosítása, erősítése

 Eredmények

 A folyamat második lépésében részletes megfigyeléseket, behallgatásokat és FMEA kockázatelemzést követően az értékesítés, a projektmenedzsment, az ügyfélszolgálat, a termelés, a minőségellenőrzés bevonásával, aktív vezetői jelenlét mellett a folyamatokban dolgozó munkatársakkal közösen, tematikus workshopokon dolgoztuk ki az értékteremtő folyamatokat, iparági bontásban.

Az egyes folyamatlépések feltérképezése mellett kiemelt figyelmet fordítottunk a lehetséges veszteségekre (mudákra), fejlesztési pontokra. A töredezettség megszüntetésére, a releváns információk kiválasztására és megfelelő strukturálására kereszt-funkcionális csapatokban dolgoztunk, gyakran szembenézve a korábban akár évekig hallogatott, kerülgetett nehézségekkel.

A foglalkozások eredményeként javaslatot tettünk virtuális értékáram csapatok kialakítására. Részletes javaslatot tettük az egyes csapatok méretére, összetételére, a csapatok munkájának szervezési és adminisztratív aspektusaira, melyet a felsővezetés elfogadott.

A lehetőségek mentén fizikailag is egy helyre ültetett csapatok világos elvek mentén egyértelmű ügyfélfelelősséget kaptak, ahol a csapat egésze felel az igények felmérésétől, érkeztetésétől a részletes kidolgozáson keresztül az utánkövetésig, folyamatos és naprakész belső és külső kommunikáció mellett.

A csapatot egységesített célkitűző rendszer (KPI) támogatja, mely a világos felelősségek mellett segíti a folyamatos megoldás és ügyfél fókuszt, erősíti a motivációt és az elkötelezettséget. A projekt eredményeként az átfutási idők csökkentek, az azonosított fejlesztendő területekre részben IT által is támogatott, folyamat és rendszerszintű megoldások születtek, miközben sikerült a költséghatékonyságot javítani.

Radnóti Balázs,

Szervezetfejlesztési tanácsadó