2018. október 19.
28 szakember részvételével került megrendezésre a 48. Best Practice Fórum az Adient Mezőlak Kft. kecskeméti gyárában a Mercedes gyár területén.
A Fórum célja a JIS vevőkiszolgálás kihívásainak és megoldásainak bemutatása, az értékáram fejlesztési tevékenység és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között.
A nap elején Dr. Németh Balázs, a KVALIKON Kft. ügyvezetője köszöntötte a résztvevőket és hangsúlyozta, hogy az Adient, mint a Mercedes részére üléseket gyártó, JIS kiszolgáló beszállító olyan kihívásnak képes megfelelni, amely teljesítéséhez nagyon komoly gyakorlatok és képességek szükségesek, ezért biztos benne, hogy tartalmas napot fognak eltölteni a vállalatnál és megköszönte a házigazdák szíves vendéglátását. A Best Practice Fórum során három területet érdemes vizsgálni: az elért eredményeket (1.), az ehhez vezető gyakorlatokat (2.), és a mögöttük lévő működési feltételeket (3.).
A házigazda nevében Dallos Péter gyárigazgató köszöntötte a résztvevőket és mutatta be a gyárat.
A 2011 óta Kecskeméten 10000 nm-en működő gyár az Adient szakértői csapatának világszerte közel 200 Adient gyárban kifejlesztett gyártási rendszerét alkalmazza.
Az először napi 10-20 darabos gyártás mára 770 db/nap-ra fejlődött. A gyár speciális lokációja különleges kapcsolatot jelent a vállalat életében: a közelség inkább előnyökkel jár, mint hátránnyal (a Mercedes gyártósor és az Adient sor között kb. 10 méter van).
A két gyár közötti rugalmas együttműködés, az információáramlás gyorsasága csak erősíti a vállalati filozófiát, mely szerint „szeretettel látunk, nem vagyunk tökéletesek DE transzparensek vagyunk”, tehát a folyamatos fejlődés lehetőségét a problémákhoz való transzparens hozzáállásban látják. A kecskeméti JIT gyárat az Adient magyarországi gyárai támogatják hasonlóan magas szakértelemmel: Mezőlakon 700 és Móron 2100 fő dolgozik a világszínvonal folyamatos biztosításán.
A közelség miatt a kecskeméti gyár nem termel készletre, hiszen a 100 mp-enként a Daimlertől jövő információ (IB impulzus) szerint 6 órája van a szervezetnek, hogy a kívánt sorrend, szekvencia (JIT – Just in Sequence) szerint a szükséges alkatrészeket összekészítse, majd összeszerelje az üléseket és átadja szállításra a point of fit területre a Mercedes-nek. Az ülések összeszerelése során saját gyártás nincs, minden alkatrészt a beszállítók adnak (többek között az Adient móri gyára). Kétféle beszállítót tudnak megkülönböztetni: a direkt beszállítót a Daimler választja ki és köti meg (pl.) a termék minőségére vonatkozó megállapodást, míg a másik kategóriában az Adient választja ki az alkatrészek beszállítóját. A 6 órás szállítási határidő biztos betartásához a soron olyan puffertárolókat alakítottak ki, ahol egy órára elég készlet tárolható a Mercedes gyártásának megfelelően sorba helyezve (35 db), illetve előtte, a szekventáló tárolóban az egyes autókhoz elkészült ülés egységek (hátsó; első vezető; első utas ülés) kerülnek „párosításra” azaz szettesítésre. A termelésben a gyártósorok offline állomásokról vannak kiszolgálva, annak érdekében, hogy a nagy szakértelmet igénylő pl. bőr vagy egyéb huzattípustól függően változó ciklusidők kiegyensúlyozásra kerüljenek. Ezáltal az automata sorozat gyártó sorra a félkész termékek már első osztályú minőségben kerülhetnek fel, nincsen szükség időnyomás alatt a szabványos szerelési munkák mellett a minőség feljavításával foglalkozni.
A termelés központi területén - ahol reggelente a vezetőségi megbeszélések is történnek – a gyár 5S koncepciója alapján a következő területek lettek még elhelyezve: ANDON tábla; Átmunkáló (javító) terület, beszállítói zárolt alkatrészraktár, karbantartó részleg, kommunikációs terület, valamint a lean menedzsment vizualizációs eszköztárát reprezentáló lean fal, EHS fal, fejlesztések, stb.
A gyártásban lévő termékek varianciája kb. 14000. Katonás sorrendben kell a Mercedest kiszolgálni, nincs lehetőség előre gyártásra. Onnantól, hogy megérkezik az igény, 6 órája van a gyárnak arra, hogy összeszedjék az anyagot, legyártsák és átadják terméket megfelelő sorrendben a Mercedes-nek.
A gyártás közben bármikor felmerülhetnek problémák, amiket igen gyorsan kell megoldani, illetve kezelni. A fenti változatosságra a gyártásnak és a raktározásnak különösen, de az informatikai rendszereknek, a gyártástámogatásnak, és a problémakezelésnek (eszkaláció) is fel kell készülni. Amennyiben probléma merül fel az összeszerelés során, akkor az eszkalációs eljárás szerint azonnali jelzést kell adni a csoportvezető felé (problémamegoldás), ha nem sikerül, akkor 2 perc után a műszakvezető, 12 perc után a termelésvezető, 20. percnél pedig már a gyárigazgató is foglalkozik a megoldáskereséssel. Dallos Péter hangsúlyozta, hogy náluk kulcsfontosságú az őszinte, gyors kommunikáció és a transzparencia, itt nincs lehetőség arra, hogy a problémákat a szőnyeg alá seperjék.
A magas színvonalú 3 műszakos termeléshez a raktározást, a kiszolgálást (szekventálás) kell hasonló színvonalon biztosítani, melynek érdekében a látogatásunk alatt is látható volt a raktározási rendszer fejlesztése (elektronikus kanban rendszer kialakítása).
A supermarketekből a szekventálók viszik be a sorra az alkatrészeket, olyan sorrendben, ahogy mutatja nekik a rendszer. A raktárból szekventálva viszik be a low runnereket, és egy kocsin (egy supermarketbe) tolják be a gyártásba a high runnereket a megfelelő átadási pontra. A raktári anyagfeltöltőnek egy órája van, hogy milkrunban utántöltse a Supermarketet (Two bin system szerint). Innen a szekventáló már sorban rakja be a termékeket a sorra. Normál raktár van elektronikus kanban-nal, a termék vonalkódját scannelve rendelnek újat.
A folyamatos utántöltést úgy alakították ki, hogy egy órára elegendő készlet van a munkaállomásokon, és ha elfogy a (tervezett egy órás) készlet, akkor még további egy órára elegendő biztonsági készlet áll rendelkezésre (a dolgozók nem járkálnak a raktárba, az informatikai rendszer adja meg az igényeket a gyártáshoz a vevői lehívások alapján).
Ezt a jól működő rendszert az Adient szakértői csapata dolgozta ki és a globális hálózatban is egyformán jól működik, de az összehasonlítás alapján a kecskeméti gyár különösen jól szerepel a megmérettetésben.
A biztonsági előírások szigorú betartásával a gyárlátogatást az információs fal áttekintésével kezdtük, melynek elemei:
Problémamegoldás és megelőzés
A gyárvezetés lehetőleg igyekszik megelőzni a problémákat. Sok időt töltenek lent az üzemben, folyamatosan figyelik és értékelik a működést és a fellépő zavarokat, már a rezonanciákra lőni kell, mielőtt abból probléma lehet. Ha 12 percnél tovább áll a gyártó sor, akkor arra belső 8D-t kell indítani. A megbeszéléseken rendszeresen szóba került, hogy ki akar a meetingen belső 8D-t indítani egy másik terület által okozott problémára. Ha valamelyik mutató nincs benne az elvárt sávban (pl.: selejt érték), akkor arról beszélni kell. Napi 1-3 belső 8D indul.
A dolgozók betanulását szolgálja a DOJO terület, a gyáron belül egy 45 nm-es műhely, ahol a fontosabb munkaállomásokon lévő szerelési fázisokat lehet begyakorolni és elsajátítani azokat a fundamentális képességeket (pl. izomzat), tudást, amelyek az időnként speciális ismereteket (anyag, pozíció, technológia) igénylő gyártáshoz szükségesek. Az új dolgozók, a DOJO területen kezdenek és már a minőségi munkavégzésre felkészülve kerülnek be a gyártósorokra.
A DOJO műhely mellett a karbantartási részleg helyezkedik el, ahol 4 műszakban dolgoznak a kiváló szakemberek és minden, a gyártósor működéséhez szükséges dolgot meg tudnak javítani. Az ütemezett karbantartással végzik a javításokat és a tapasztalatok alapján sűrítik a megelőző karbantartások ciklusidejét.
Shopfloor control rendszer van, a gyártást számos poka-yoke eszköz támogatja, a vevőtől érkező IB impluzusok alapján a teljes gyártásban minden munkaállomásra meghatározzák, hogy milyen alkatrészeket, milyen sorrendben kell a termékbe beépíteni, és ha nem jó alkatrészt akar feltenni a dolgozó, akkor a gép nem engedi tovább a műveletet.
A termelés irányítását szolgálja a munkavezetői kommunikációs hely, ahol a reggeli (8:45-kor) megbeszéléseket tartják, megbeszélik az előző napi teljesítményeket, illetve bemutatják a hibákat, vevői reklamációkat, hiszen fontos a transzparencia, fontos a visszacsatolás és így lehetőség van a problémák elemzésére (8D), megértésére és a fejlődésre. A fejlődést a dolgozók oktatásához kifejlesztett tréning mátrix koordinálja: azaz a dolgozók által elvégzett oktatásokat rögzítik és értékelik, mely alapján 4 szintet állapítottak meg.
1. 25%-os szint, mely során a dolgozó már ismeri az adott állomás folyamatait, technológiáit,
2. 50%-os szint, amikor már tud építeni, de a normaidőt még nem tudják elérni,
3. 75%-os szinten már ütemidőre és a megkívánt minőségben képes dolgozni, és
4. 100 %-os szinten már oktatni is képes a dolgozó. Cél, hogy az egy műszakban jelen lévő 58 dolgozó legalább 6 munkaállomáson alkalmazható legyen. A tréning mátrix megmutatja, hogy az épp beosztott dolgozók milyen képességi szinten vannak és a betervezett rotációt hogyan lehet megoldani.
A „rework” állomáson az első és hátsó ülések összeszerelő soráról a gyártásközi ellenőrzés során feltárt hibák kijavítására idejönnek az ülések (párosával, hiszen a sorban lévő üléseket együtt kezelik). Az üléseket rögzítő és szállító paletta tárolja az információkat, hibákat, amiket a határminta katalógus alapján javítanak és az informatikai rendszerben rögzítenek, amíg a hibák nem váltanak státuszt, addig a rendszer nem engedi tovább a termékeket. A folyamatos tanulás érdekében az adott hibát visszajelzik a dolgozónak, hogy még egyszer ne forduljon elő.
A 3 műszakban dolgozók 8 óra 5 percet töltenek a munkahelyen, melyből 40 perc a szünet (15 perc reggel és 25 perc ebédszünet). A műszakok között átadáskor a munkaállomáson nem lehet félbehagyott munkafázis.
A raktár legalább kétszer akkora területet foglal el, mivel a nagyszámú varianciához biztosítani kell a megfelelő készletet. A raktári sorokban az első és hátsó sori alkatrészre szétválasztva történik a tárolás. A beszállítók a vevői előrejelzések alapján 9 hónapra kaphatnak információt, majd 2-3 hetes előrejelzést kapnak 99%-os valószínűséggel, 1-2 héttel előtte 99,9%-os az előrejelzés, míg a fix megrendelés 9 napos. A beszállítók közül a direkt beszállítókat a Daimler választja (és teszteli és köti a megállapodást), míg az indirekt beszállítókkal az Adient tárgyal.
A nap végén aktív részvétel mellett egy igen tartalmas vitafórumot tartottunk, ahol lehetőség volt a kérdések feltevésére és a látottak értékelésére. A vélemények szerint egyértelműen lenyűgöző erejű volt a látott működés. A résztvevők kiemelték, hogy
A részvevők kevés hibát találtak a gyárlátogatás során, inkább csak furcsa megoldásnak lehet nevezni, hogy a két gyár között egy harmadik fél dolgozói mozgatják a terméktároló trolikat mintegy 10-15 méteren. A rend és a tisztaság is példás volt. Az, hogy egy fórumozó a konvejor görgői alatt látott némi szöszt, talán velejárója a folyamatos működésnek.
Fejlesztési javaslatok is voltak, ezek szerint lehetne nagyobb betűvel nyomtatni az információs fal dokumentumait, jobban be lehetne vonni a dolgozókat a fejlesztésekbe, a műszakváltásoknál meg kelljen várni a becsekkolást és a ’OnePoint Lesson’ tudásbázist is lehetne fejleszteni.
Az Adientnél töltött gyárlátogatás minden résztvevőt meggyőzött arról, hogy a gyárban egy igen magas menedzsment- és munkakultúra van, ami lehetővé teszi, hogy a JIS vevőkiszolgálást a Mercedesnél megvalósítsák és hogy a cég 3 éve a legjobb kategóriájú JIT gyár Európában. Egész nap érezni lehetett azt a célorientált gyakorlatias megközelítést, ami azokat a gyorsan és hatékonyan működő rendszereket és megoldásokat szülte, amivel az Adient kecskeméti gyára folyamatosan képes megfelelni a JIS környezet okozta kihívásoknak. Jó modellt láthattunk arra, hogy a JIS gyártást egy globális vállalat hogyan fejlesztette követendő módszerré és hogyan lehet szimbiózisban élni egy olyan vevővel, ahol a világszínvonalú gyártás világszínvonalú beszállítást, reagálást követel meg ’100 másodpercenként’.
Köszönjük a lehetőséget!
Budapest, 2018. október 19.
Csécsei Róbert