2014. szeptember 22-én negyvenöt szakember részvételével került megrendezésre a XXVIII. Best Practice Fórum a CHINOIN ZRT. – A SANOFI VÁLLALATA-nál, Budapesten. A résztvevők két, gyakorlati példákban gazdag előadás során ismerhették meg a vállalatnál működő Lean módszereket, Lean eredményeket, a vállalatnál alkalmazott innovációs programot és az E3 – Együtt – Egyszerűen – Eredményesen - programot.
Az előadások után egy Lean kiállítás és egy üzemlátogatás során nyílt lehetőségünk megtekinteni a gyárban bevezetett Lean módszereket. A nap záró programjaként Dr. Németh Balázs, a Kvalikon Kft. ügyvezető igazgatója foglalta össze a látottakat, majd kötetlen beszélgetés keretében a résztvevők megvitatták egymással a gyárlátogatás és a Fórum tapasztalatait.
A program felvezetéseként Aradi Mátyás, gyárigazgató bemutatta az újpesti telephely fejlődésének történetét. A Sanofi csoporthoz tartozó Chinoin több mint százéves fennállása során olyan fejlesztéseket hajtott végre, melyek kiemelkedő jelentőséggel bírnak a magyar gyógyszeripar és gyógyszerészet történetében. A gyár egyik legismertebb terméke a drotaverin tartalmú No-Spa, a másik igen nagy jelentőséggel bíró termékcsoport pedig a prosztaglandinok. A vállalat négy gyáregységben, két budapesti helyszínen – Újpesten és Nagytétényben –, valamint Veresegyházon és a Miskolc melletti Csanyikvölgyben végzi a gyógyszergyártás teljes spektrumát átölelő tevékenységeit, a klinikai kutatástól a termelésen keresztül a disztribúcióig.
Az újpesti központ és telephely a vállalatcsoporton belül meghatározó helyet foglal el, hiszen a több mint száz éves tradíciónak megfelelően a klinikai kutatás, illetve a hatóanyaggyártáshoz szükséges kémiai folyamatok is itt történnek. Újpesten van a vállalatcsoport egyik legfőbb kémiai folyamatfejlesztő pólusa, ahol a laboratóriumi méretekből kiindulva a termelési nagyságrendre való méretnövelés üzemi technológiáját dolgozzák ki anyagtakarékos és környezetbarát módon. Újpesten található a vállalat székháza, marketing– és értékesítési központja, valamint az ehhez tartozó támogató tevékenységek.
Az újpesti – körülbelül 900 főt foglalkoztató, 20 hektáron elterülő - telephely hatóanyagokat és intermediereket állít elő, valamint prosztaglandin származékok kémiai fejlesztésével, gyártásával és értékesítésével foglalkozik. A veresegyházi gyár szilárd gyógyszerkészítményeket gyárt tabletta, filmbevonatos tabletta, illetve keményzselatin kapszula formákban. A csanyikvölgyi telephely steril termékek gyártásával és csomagolásával, valamint vizes alapú injekciók formájában parenterális készítmények gyártásával foglalkozik. Az elkészült gyógyszerek a vállalat nagytétényi központjába kerülnek, amely a vállalatcsoport disztribúciós és logisztikai telephelye. Összesen 45 országba történik a szállítmányozás.
A Szervezet folyamatos átalakuláson és nagyon gyors fejlődésen megy keresztül, folyamatosan alkalmazkodik a változó piaci igényekhez: korábban két fő terméket gyártottak, manapság több kisebb volumenű termék gyártása is szerepel a palettán. Az elmúlt években igen jelentős átalakulások voltak a gyár életében, új termékek érkeztek, megszűntek tevékenységek, teljesen átalakult maga a telephely, jelentősen nőtt a zöld területek aránya. A változásokhoz való rugalmas alkalmazkodásban a szervezet mobilizálásában és az érintettek bevonásában jelentős szerepe van a körülbelül 2,5 éve elindított Lean programnak. A Lean módszerek magas szintű alkalmazása lehetőséget nyújt arra, is hogy a cégcsoporton belül kivívja más területek elismerését.
Aradi Mátyás számos példán keresztül mutatta be az alkalmazott Lean módszereket, jövőképük megalkotásának történetét, valamint a vállalatcsoporton belüli benchmarking alkalmazását.
A Lean bevezetés és alkalmazás fókuszában a munkatársak bevonása van, amit számos rendszer támogat:
• dolgozók Workshopokon való bevonása fejlesztésbe
• a +QDCI táblák alkalmazása (+=Safety, Quality, Delivery, Cost, Involvement - napi megbeszélések vizuális megjelenítése) és
• a dolgozói ötletrendszer működtetése.
Példaértékű a vállalat Lean kultúrája, hiszen az üzem azokkal a folyamatokkal dolgozik, amiket ők alakítottak ki. Fontosnak tartják, hogy a dolgozók a folyamatos tökéletesítés során büszkék legyenek a munkájukra és a teljesítményükre. Ennek érdekében nagyon sok visszajelzést adnak a dolgozóknak.
A Lean nem a pénzről és a spórolásról szól, hanem a bevonásról, de természetesen kimutatják a Lean-nel elért megtakarításokat, hiszen a működtetéshez pénz kell. Nagyon fontos, hogy a dolgozók munkájukat biztonságosan és egészségük megóvásával végezzék. A dolgozók egészségvédelmének tudatosítása és erősítése céljából használnak egy kétoldalas kártyát, melynek egyik oldalát (zöld) akkor tölti ki a vezető, amikor a gyárba látogatva biztonságosan dolgozó munkatársát látja, másik oldalát (sárga) pedig akkor tölti ki, amikor valamilyen hiányosságra szeretné felhívni a dolgozó figyelmét. A zöld kártyára ráírják az elismerést kapó dolgozó nevét, a dátumot és a figyelmesség okát (védőeszköz, munkaeszköz, munkavégzés módja). A sárga kártyán szerepel a figyelemre felhívó vezető neve, a dátum és a hiányosság oka (védőeszköz, munkaeszköz, munkavégzés módja).
Egy vállalatcsoporton belül folyamatos belső verseny van az új üzleti lehetőségekért, erőforrásokért, az egyes gyáraknak folyamatosan fejlődni kell és „elég” vonzónak kell lenni, hogy a jövőbeli fejlődés részesei lehessenek. Az újpesti telephely szeretne kiemelkedni és követendő példa lenni a Lean menedzsment alkalmazása területén. A Lean kultúra lehetővé teszi a vállalat számára, hogy egy igazi bemutató telephely legyen, amire nagy szükség van az anyavállalat felé történő megfelelés miatt. A magyar emberek szerencsére szeretnek fejleszteni (Kaizen), nem szeretnek megállni a sztenderdizálásban és ma már meg merik mutatni az itteni dolgozók magukat (régebben elbújtak). Ma már ide jönnek tanulni a többi gyárból, külföldi dolgozók jönnek megnézni a GPS-t (Gemba Problem Solving módszert), sőt a néhány napja megrendezett Lean kiállítás (SzeptemberFeszt) első napjára például 15 külföldi vezető is eljött.
A gyárigazgató tudatosan odafigyel a kommunikációra, már a különböző prezentációkban is megjelennek a Lean-es kezdeményezések, vagy például az üzleti tervben a SMED-ek száma.
A vezetés elkötelezett a folyamatos fejlesztés és az emberek bevonása iránt. A beruházási összegek - más stratégiai célok megvalósítása miatt - Újpesten jelentősen csökkentek ugyan, de a vezetés úgy döntött, hogy a kisebb keretből annak több mint 10 %-át a javaslati rendszer működtetésére és az ötletek megvalósítására fordítja.
Mára évente körülbelül 600-800 ötletet adnak be a dolgozók, amire a gyárigazgató nagyon büszke. Faliújságon folyamatosan megtekinthetők az elmúlt két hónap ötletei, az intraneten pedig az összes megtalálható.
Aradi Mátyás, gyárigazgató megközelítésében a „Lean” az emberekről szól. A vállalat célja, hogy legyen egy optimista, sikeres szervezete, amelyben öröm dolgozni. Ennek érdekében egy Mester programot alakítottak ki 2013-ban. Létrehoztak egy rendszert, ami elismeri és követendő példának mutatja fel a komoly szaktudást, amivel a „mesterek” rendelkeznek. A rendszer definiálja, hogy ki lehet mester, valamint 5%-ban maximálja számukat. Tehát ez egy valódi kitüntetés. A mesterek tanítanak, workshopokon vesznek részt, Lean akadémiára és konferenciákra mennek. Ezen felül egy (20 eFt-os) havi pótlékkal van megemelve a fizetésük. Folyamatos képzések, jó gyakorlat megosztó fórumok segítik a munkatársak fejlődését. A dolgozók részesei lehetnek a jövőbeli vállalat működés formálásának, megalkotásának.
Egy vállalat működéséhez nagymértékben hozzájárul a dolgozók hozzáállása és elkötelezettsége. Az újpesti gyárban egy új és igen merész kezdeményezés keretében felhatalmazták a dolgozókat és a részlegvezetőket, hogy „álmodják meg a saját szervezetüket, és mondják meg, hogy hogyan szeretnének dolgozni.” A „Termelés ésszerűsítés” program során az emberekkel közösen alkották meg a jövőbeli szervezeti működés modelljét, a fejlesztés során pedig már a gondolat születésétől ott volt a „Quality” és a Technikai terület is, aki érti, hogy hogyan fog működni. A jövőbeli működésben az elképzelések szerint nagyobb hangsúlyt fog kapni a termékvonalakban (értékáramban) való gondolkodás. Nagy erőkkel dolgoznak most ezen a programon és reményekkel tele várják az eredményét.
Számos terméknél lejártak a szabadalmi jogvédelmek, az erős piaci versenyben kulcskérdéssé váltak az ár és a költségek, ezért az alapanyaggyártásnak is jelentős figyelmet kell szentelni a költségek folyamatos csökkentésére. 2012-ben elvégeztek egy veszteségvadászatot, megnézték az egyes területek folyamatait és meghatározták, hogy az indirekt területeken milyen létszámmal kell majd dolgozni. Ennek eredményeként 1,1-ről 0,9-re csökkent az indirekt/direkt mutató. Jelentősen sikerült javítani berendezések kihasználtságát az átállások idejének csökkentésével, 70%-ról - 82%-ra emelkedett az az OEE mutató.
Alapvető döntés, hogy lean miatt senki nem veszíti el az állását, hanem az így felszabaduló erőforrásokkal szolgálják ki a növekvő aktivitás igényeit.
Minden minőségi kihívásnak igyekeznek megfelelni. A minőség és a biztonságos munkavégzés területén nincs kompromisszum. Az üzleti érdekek csak ezek után következnek.
A nem megfelelőségek fele géphibákra vezethető vissza. Az utóbbi időben a minőség tekintetében jelentősen fejlődött a kémiai rész - az egyes területek közötti együttműködés eredményeképpen.
A vállalatnak a központi stratégiához illeszkedő jövőképe van. Az egyes területekre le vannak bontva a vállalati célok és akció tervek. Kialakításra került egy FLOW modell, amelyben minden egyes szervezetre végig gondolták, hogy mi a hozzáadott értéke a gyár működéséhez.
A Chinoin egy értékáram logikájú szervezet, ahol együtt dolgoznak a kollégák közös célok elérésén.
Minden területre vannak lebontott akciótervek, amelyek megvalósulását a PDCA logika szerint követik nyomon. A kiszolgáló támogató területek esetében egyértelműen meghatározták, hogy hogyan járulnak hozzá a fő értékteremtési folyamatok működéséhez. A Quality egy jól működő szervezet, folyamatosan keresi a minőség hozzájárulását a gyár működéséhez. A termelés volumenének bővülésével párhuzamosan a Quality létszáma és a kapacitása nem nőtt, köszönhetően a belső hatékonyság fejlesztésnek. A QC bevonásával jelentősen sikerült csökkenteni a gyártás és felszabadítás átfutási idejét. A Controlling erősíti a pénzügyi tudatosságot. A HR is üzleti partnere a kémiának.
Környezet
A telephelyet átépítik és úgy fog kinézni, mint egy Campus, gyönyörű zöld környezettel.
Két év alatt tíz épületet bontottak le, szennyvízkezelőt építettek, a dolgozóknak pedig konditermet, szaunát. A kutatás megszűnt (öt épülettel), a területét más funkciók és zöld területek vették át.
A Best Practice Fórum következő előadásban Lendvai Ferenc, Lean vezető bemutatta a vállalatnál alkalmazott E3 - Együtt- Egyszerűen – Eredményesen – programot, ami nem más, mint a Lean kultúra adaptálása. Ferenc tíz koordinátor munkatársa segítségével mozgatja a szervezetet és vezeti be a központilag elindított Lean módszereket. Egyedül Ferenc végzi a Lean tevékenységet teljes munkaidőben, a koordinátorok részmunkaidőben, a munkájuk mellett végzik a Lean-es tevékenységet. Egy korábbi központi tanácsadói programot követő változások miatt korábban a „lean” nem volt népszerű a vállalat életében, de az elmúlt két év tapasztalatai és a vezetés hozzáállása következtében, mára a dolgozók is elkötelezett résztvevői a programnak.
A vezetők új megközelítése a dolgozók irányába meghozta a gyümölcsét. Nem hibáztatják az embert, képzik a dolgozókat a nehézségek csökkentése érdekében és „örülnek” a problémáknak, hiszen probléma nélkül fejlődés sincs. Tehát a mottó: Welcome Problems! Szeresd a problémát!
2012-ben kezdték a lean eszközök bevezetését. A gyors megvalósítás komoly kihívás elé állította az elhivatott és az innováció fontosságában hívő vezetőket, hiszen a változásra nyitott erőforrást kellett találni. Hamar bebizonyosodott, hogy a workshopokba bevont dolgozókat azonnal megnyerték, így ezt a módszert azóta is alkalmazzák, hiszen ez adta sikerük alapját.
Két és fél év alatt jutottak el oda, hogy a problémákhoz adatot is hoznak a dolgozók és mutogatás helyett a problémák valódi megoldásán dolgoznak.
A dolgozók belátták, hogy az ő érdekük, hogy a szabályokat, a sztenderdeket betartsák, hiszen az ő munkájuk lesz hatékonyabb és könnyebb. Ezért például 5S auditokat sem végeznek.
A rendszer egyszerűen fegyelmet eredményezett a vállalat életében és nem utolsó sorban mindenki jobban tudja, hogy mi a dolga. A vállalatnál a lean nem kötelező, a vezetőség jó példát mutatva, a dolgozók bevonásával kivárja a dolgozók csatlakozását a folyamatos fejlődéshez és saját folyamataik egyszerűsítéséhez.
A Lean módszerek bevezetését széleskörű oktatási programmal indították el. Elkezdték mérni, értékelni a Lean eszközök alkalmazását a telephelyen, mely alapján elmondható, hogy a Lean 2012-es bevezetése óta folyamatosan bővül az oktatottak, a Lean akadémiát végzettek, a Lean napok, a workshopok, a Gemba séták, a VSM-ek, a termékváltások, a +QDCI táblák és az OEE lefedettség száma.
Többféle oktatást szerveznek a dolgozóknak: az alapoktatáson 650 dolgozó és az állandó külsősök vettek részt már 2012-ben, továbbá kaptak a dolgozók 5S, DPM (Daily Production Meeting), +QDCI, SMED, Lean office és VSM témákban is oktatást. 2013-ban a legfontosabb oktatási témák a Lean kultúra, a sztenderdizálás és az OEE voltak. 2014-ben pedig a GPS (Gemba Problem Solving) témájával ismertették meg a dolgozókat.
A Lean akadémia egy 5 napos képzés, melyet eddig 65 fő végzett el. A workshopokat a Lean akadémiát végzettek és a koordinátorok vezetik.
Havi 2 órás veszteségvadászatok vannak, melyeket a vezetőség végez előre meghatározott terv szerint. A Gemba sétára egy vezető és egy Lean akadémiát végzett munkatárs megy veszteségvadászatra. A bejárás során azonosított veszteségeket rögzítik.
Elkészítették a főbb termékek értékáram térképét (Value Stream Map). 2010-ben 165 nap volt a ciklusidő, amiből 70 nap az alapanyag beszállítás, 2013-ban 140 napra sikerült lecsökkenteni, cél a 110 nap. A hozzáadott érték aránya 9% a teljes ciklusidőben. VSM egyes pontjainak fejlesztésére Kaizen akciókat hajtanak végre és mérik az 1 darabos áramlás irányába történő elmozdulást.
A Lean bevezetésének kezdetekor a vezetés felismerte, hogy rövid távon a sztenderdizálással lehet a legnagyobbat lépni. A sztenderdizált munkafolyamatokat a gyárban ú.n. 1 perces leckéken keresztül erősítik meg a dolgozókban. Ezek tömör, egyszerűen fogalmazott, mindenki számára érthető és sok képpel illusztrált leírások.
A kommunikációt és az érintettek bevonását, valamint a problémák felismerését nagymértékben segíti a vizuál menedzsment alkalmazása. 31 db +QDCI tábla (Safety, Quality, Delivery, Cost, Involvement) van a telephelyen. A tábla kiváló vizualizációs eszköze a céloktól való eltérések jelzésének. A napi megbeszélések során áttekintik az előző 24 óra működését és a problémákat azonnal próbálják megoldani. Piros, narancssárga, és zöld színek használatával messziről látszik a vizsgálat szükségessége. Ha az első szinten nem sikerül megoldást találni, eszkaláció történik a második szintre. A harmadik szint már a Menedzsment napi megbeszélése (11.20-kor), ami a problémák igen gyors megoldását jelenti. A táblákról nagyon pozitív a dolgozók véleménye, hiszen használatuk eredményeként transzparenssé válik a működés, a célok teljesítmények és mindig tudják, hogy mit csinál a munkatársuk. A táblák bevezetését követően 1-2%-kal nőtt a Yield (kihozatal) egyes területeken.
Maguk a dolgozók írják be a Shopfloor-ról az adatokat kézzel a napi megbeszélés során. Napi kiértékelése van az adatoknak, ezáltal gyorsan lehet napi szinten intézkedéseket hozni.
A SMED az egyik leghatékonyabb módszer, segítségével rengeteg időt spórolnak meg és a környezetszennyezés elkerülésében is komoly eredményeket értek el. Volt olyan SMED, ahol 168 óráról 9 órára sikerült csökkenteni az átállás idejét. A SMED nem csak termékváltásra alkalmazható, például a Gázkromatográf kvalifikálásra is optimalizálás történt jelentősen csökkentve a berendezés holtidejét, mindemellett a tevékenység internalizálása is megtörtént. (belsős ember csinálja most azt, amit eddig külsős csinált).
A Lean bevezetés központi eleme a dolgozók bevonása, amit számos kezdeményezés támogat.
A havonta 1 alkalommal megtartott önkéntes jelentkezésen alapuló program egy terület látogatásából, elméleti és a gembán eltöltött programból áll. 2013-ban 179 fő jött el a 10 alkalomra.
2 havonta elmennek egy-egy céghez munkaidőben. Ezek a céglátogatások nagyon hasznosak további ismeretek elsajátítása és a mások példáiból való tanulás céljából. 2013-ban 95 dolgozó vett részt céglátogatásokon (Fisher, Delphi, MOL, FESTO, GE, AUDI..). A benchmark látogatások nagymértékben segítenek az ellenállók meggyőzésében.
A kiváló három napos ismeretterjesztő program számára a kiürített, használatból kivont raktárépületben alakítottak ki egy olyan kiállítást, ahol az elmúlt 1 év lean tevékenységei és az legjobbnak ítélt innovációs ötletek kerültek bemutatásra. A kiállításon Csanyikvölgy, Nagytétény és Veresegyháza, a központi pénzügy és HR, sőt külföldi telephelyek tevékenységei is bemutatásra kerültek.
A „KISVUK=Kevés is sok vállalati újító kezdeményezés”-t megújították, VUK - vállalati újító kezdeményezés lett. A dolgozói ötletek beadása egy elektronikus (saját fejlesztésű Share Point) felületen történik. A programban (éves verseny) különböző kategóriákban értékelik az ötleteket egy kidolgozott jutalmazási rendszerben. Kategóriák: Minőség, HSE, Energia, anyag-idő, kapacitásnövelés, veszteségek csökkentése, vevői elégedettség növelése, folyamatok hatékonyságnövelése.
VUK koordinátorok és VUK patronálók segítik a munkát. Cél, hogy a megvalósulás a lehető leghamarabb menjen végbe, a megvalósulásokat napi szinten követik. Jelenleg 58-59% az ötletek megvalósulása, cél a 80%-os megvalósulás elérése. 30%-a az ötleteknek HSE típusú (környezet, biztonság és egészségvédelemmel kapcsolatos) ötlet, ami inkább csak költséget generál, de ezeket is kiemelten kezeli és megvalósításukat támogatja a menedzsment.
Az Éves verseny keretein belül értékelik a Legjobb egyéni ötletet, a Legjobb csoportos ötletet, az Egyéni bajnokot és a Leginnovatívabb közösséget. Az elismerés és a jutalom (szabadnap: 5 elfogadott ötlet után jár egy szabadnap, vagy az ötletekért 2000 forintos étkezési utalvány jár) is motiválja a dolgozókat, de a legnagyobb motiváció az, hogy az ötlet megvalósulását követően a dolgozó megtapasztalhatja a javaslat eredményét és az esetek többségében a munkája is könnyebbé válik.
Az elektronikus rendszerben visszajeleznek az ötletek elfogadásáról és státuszáról. A VUK patronálók feladata, hogy a visszajelzéseket megfelelően kommunikálják. A SharePointban van egy kalkulálandó check box, ami alapján a (jelentősebb megtakarítást eredményező) ötlet eljut a kontrolling osztályhoz kalkulációra.
Az ötleteket meghatározott szempont rendszer szerint értékelik. Az ötletek elbírálása során komoly súlyt kap a biztonság és a minőség, valamint a megvalósítás beruházás igénye.
Lendvai Ferenc vezetése mellett további három lean koordinátor - Hajdu Csilla, Veszteg István és Kerekes Zsolt - kísért el minket az üres raktárban megrendezett Lean napok helyszínére. A Kiállításon nem csak az újpesti gyár, hanem a többi magyarországi telephely Lean fejlesztései is bemutatásra kerültek vizuális, rendkívül könnyen áttekinthető és informatív posztereken. A Lean kiállítás kiváló példája a vállalat csoporton belüli hatékony tudás és tapasztalat megosztásnak. A kiállítás helyszíne azért is szimbólikus, mert élő példája a Lean tevékenység eredményeinek, ugyanis a fejlesztések és akciók eredményeképpen olyan mértékű készletcsökkentést sikerült végrehajtani, hogy az egész raktár felszabadult és most ilyen méretű kiállítás megrendezésére adott lehetőséget.
A néhány napja megrendezett három napos rendezvény remek alkalom volt a dolgozók részére, hogy munkatársaik jó ötleteit és gyakorlatait megismerjék.
91 poszter került kiállításra, négy szekcióba csoportosítva:
-helyi lean bevezetési gyakorlatok
-hazai lean bevezetési gyakorlatok
-a 6S (5S+Safety) fél éves verseny eredménye
-innovációs rész.
A helyi lean bevezetési gyakorlatok a workshopok eredményéről adtak tájékoztatást ötletes, beszédes táblákon keresztül. A táblák tartalmazták a workshop célját, az alkalmazott munkamódszereket, az adatgyűjtés módszerét, az akciótervet, a jövőképet és az eredményt.
Számos példát láttunk az 1 perces leckékre, azaz a gyakori, fontos műveletek sztenderd, vizualizált leírására. Láttuk, hogy mi a teendő például egy bizonyos motor leállításakor, vagy hogy hogyan történik a vákuum-szivattyúk helyes kezelése.
A 6S verseny eredményeit bemutató táblákon szerepelt a kezdeti állapot, a folyamat leírása, az eredmények, előtte-utána fotók és a közreműködők fényképe.
Nagy elismerést jelentett a dolgozóknak a kiállításon, táblákon bemutatott VUK ötletük. A VUK ötletek tábláin szerepelt az ötlet megnevezése, az ötletgazdák, a dolgozók nevei, a kiindulási állapot, a fejlesztési folyamat kulcs elemei, a megtakarítások számszerűsítése – mindez természetesen rajzokkal, ábrákkal vizualizálva.
Néhány példa a dolgozói ötletekre:
Az előadások során többször említett +QDCT táblákat, az 1 perces leckéket és a használt vizuális eszközöket is megvizsgálhattuk a gyárlátogatás során.
Igen meggyőző erejű volt, amikor a gyárlátogatás során Tombor Zoltán termelésirányító bemutatta a résztvevőknek a +QCDI tábla működését és a délelőtti megbeszélések menetét. Egyértelmű volt, hogy mára a +QCDI táblák és a teljesítmények és helyesbítő intézkedések PDCA ciklus szerinti követése a napi vezetési gyakorlat szerves részévé váltak. A Gembán (üzemterületen) elhelyezett vizuális info táblák az eredményes és hatékony kommunikáció napi szinten használt eszközévé váltak.
A gyárlátogatás után Dr. Németh Balázs, a Kvalikon Kft. ügyvezető igazgatója foglalta keretbe a látottakat.
A Fórum záró szakaszában a résztvevők kiemelték a számukra leginkább hasznos jó megoldásokat és ötleteket és számos téma került megvitatásra. Nagyon tetszett a résztvevőknek a vezetés hozzáállása és elkötelezettsége a lean irányába, a dolgozók bevonásának módszerei, a problémák megoldásának és megosztásának módszerei, a gyors eszkaláció, a világos és érthető vizualizációs eszközök alkalmazása, a gyönyörű munkakörnyezet, a dolgozók képzésekkel történő motiválása és támogatása, a kiállításra épített tudásmegosztás ötlete, a vezetőség pénzügyi és stratégia célokon túlmutató prioritásai.
Néhányan a résztvevők közül azt is elmondták, hogy sok megfogalmazódott feladattal búcsúztak a tanulságos programról. A gyárlátogatás minden résztvevőt megerősített abban a hitében, hogy a „Jövő rajtunk múlik”. Egy elkötelezett menedzsment az emberek bevonásával képes olyan munkakörnyezetet teremteni, amiben öröm dolgozni a közös célok elérése érdekében.
Reméljük, hogy a Best Practice Fórum során szerzett számos tapasztalatból és jó gyakorlatból minél többet sikerül a résztvevőknek a saját vállalatuknál is megvalósítani.
Kis Rita, projektvezető és
Dr. Németh Balázs, ügyvezető igazgató
Kvalikon Kft.
2014. szeptember 29.